Followers

LANTARAN akal serta fikiran yang dianugerahkan Tuhan maka manusia dapat membezakan antara yang benar dengan yang salah. Dalam proses membezakan ini, dengan peralatan akal serta fikirannya itu, manusia pun mengajukan pertanyaan demi pertanyaan sehingga akhirnya tiba kepada suatu kesimpulan. Dengan kesimpulan ini serta dibauri pula bersama pengalaman hidup dan interaksi sesamanya, maka manusia menentukan arah serta tujuan hidupnya.

Melewati proses sebegini, secara tanpa sedar, manusia sesungguhnya telah membukakan dirinya kepada proses atau berada di dalam dimensi berfilsafat. Filsafat yang berakar di dalam manusia yang bertanya-tanya, yang berdiri di tengah-tengah arus pengalaman sehari-hari dan sejarah manusia (C.A Van Peursen, 1980: 3).

Dalam kata lain, falsafah itu berawal mula dari pengalaman hidup manusia sendiri yang dibarengi dengan pertanyaan demi pertanyaan. Pertanyaan demi pertanyaan yang diajukan itulah juga akhirnya mendorong manusia merujuk ke sumber kebenaran, ke benaran yang pada mulanya disandarkan pada mythos dan kemudian digantikan pula dengan kebenaran lain yang dianggap lebih jitu iaitu logos dan jawapan dari penjelasan logos ini akhirnya membentuk serta menjadi sumber pelbagai bidang ilmu.

.....................

Taken From This Link...

Ada kalanya kita terlalu berharap akan yang indah", namun kita melupakan sisi dimana harapan itu bisa tercapai. Coz that apabila kita punya harapan" yang indah hiraukanlah sisi kegagalannya. :) "experience is the best teacher"

|

1 Responses to Menjengah Kilas dan Makna Falsafah Dalam Cinta Jamuna
Oleh MARSLI N.O *

  1. Anonymous Says:
  2. aku juga ndak ngerti iks! aku yg ngepost aja binun! lom bisa paham sepenuhnya :>

     

Post a Comment